Página Activitats

Pas de sa Crivella (92) (Copiar) veure ses fotos veure video track

Fecha: 5 -octubre-2013
Circular:
Recorregut total: 16,8 Km.
Grau de dificultat : Alta
Duració total : tot el día

##

PAS DE SA CRIVELLA

Amb la finalitat de no realitzar el mateix recorregut a l'anada i al retorn, arribem a Ses Basses de Mortitx pel Coll Siuró i tornem, una vegada en elles, pel Coll d’és Vent. Una part del recorregut discorre per la finca privada de Femenia Vell pel que és necessari sol·licitar permís a l’estimo d'aquesta finca per travessar-la, mentre que el recorregut per la finca pública de Mortitx, una altra finca que recorrem en l'excursió, en ser pública no és necessari.

Iniciem l'excursió en la barrera que dóna accés a la possessió de Mortitx, en els voltants del quilòmetre 10 de la carretera Ma.-10. Podem aparcar una mica més endavant, en direcció a Pollença, a la dreta de la carretera, ja que l'aparcament en la barrera està prohibit. Iniciem el recorregut saltant les escales de pedra situades a la dreta de la barrera i ens dirigim per la pista que condueix cap a les cases de Mortitx, Als 2’ passem al costat d'un transformador i unes pistes de tennis (esquerra) i continuem amb baixada lleugera cap als cellers de Mortitx deixant a la dreta un aljub cobert al costat d'una barrera metàl·lica, iniciant una baixada mitjana i arribant als 4’ als voltants dels cellers (esquerra). Continuem baixant per la pista i als 2’ arribem a un encreuament en el qual hi ha una barrera que dóna pas a les vinyes de Mortitx. Hem de prendre el camí de l'esquerra vorejant aquestes vinyes i després de 4’ de planeig deixarem una caseta de nova construcció (esquerra) i 1’ després travessarem la llera del Torrent Fondo. Iniciem una pujada mitjana, que en algun tram augmenta el seu pendent, i als 5’ arribem a un portell amb barrrera metàl·lica podent travessar-ho per l'escala situada a la dreta. Continuem amb pujada mitjana iniciant una baixada lleugera als 3’ arribem a un camp de cereals (dreta), ho voregem planejant amb direcció W i als 3’ hem de fixar-nos a l'esquerra on veurem una fita. És el moment que hem d'abandonar els voltants del camp de cereals i iniciar un ascens amb direcció SW i pujada forta/mitjana, arribant a un camí empedrat amb graons.

Travessem un portell amb barrera metàl·lica i als 3’ iniciem una baixada mitjana i posterior planeig. Pugem amb pendent lleuger/mitjana i als 4’ arribem a un serral en el qual veiem una fita. És el punt en ela que hem d'abandonar l'adreça S i seguir les fitas situades a la nostra dreta que amb pujada mitjana/forta i direcció NW, ens orienten cap a la pista que des de Femenia Vell es dirigeix cap al Coll Siuró. Transitem per una senda vorejant les roques que tenim a l'esquerra, trobant algunes fites. El pendent oscil·la entre forta/mitjana i mitjana, amb algun tram de planeig, arribant als 4’ a una barrera amb una figuera davant. La travessem i continuem amb adreça NW, planejant al costat d'una reixeta (dreta) amb posterior pujada mitjana, tenint la paret rocosa a l'esquerra. Als 4’ arribem als voltants d'una mànega que seguirem iniciant una pujada mitjana/forta cap a les roques que tenim a l'esquerra. Després d'uns 6’ iniciem un planeig i una baixada mitjana posterior per una zona “bruta” per la vegetació, planejant arribem als 4’ a una barrera formada per tres troncs que hem de travessar. Prosseguim amb adreça W i pujada lleugera/mitjana que passa a mitjana i als 4’ iniciem l'ascens pel tàlveg que tenim a l'esquerra amb pujada mitjana i adreça SW. Trobarem alguna fita i després d'un tram final amb pendent mitjana/forta, arribem als 3’ a un serral (fita). En aquest punt girem 90º a l'esquerra i ens dirigim amb pujada mitjana/forta per una senda “bruta” i després d'un tram final amb pendent fort/mitjana, arribem als 4’ a la pista que des de Femenia Vell es dirigeix al Coll Siuró.

Seguim a la dreta (W) i als 2’ de pujada mitjana arribem a la Font d’en Quelota, situada a l'esquerra del camí. Té una barrera metàl·lica que la tanca però una petita pila arran de terra i una aixeta ens permet rfrescar-nos. Continuem per la pista cap al Coll Siuró, arribant a el ½’ a un portell amb barrera metàl·lica i després de diverses pujades i baixades que en cap cas superen el pendent mitjà, excepte en el seu tram final que arriba a mitjana/forta, arribem al Coll Ciuró transcorreguts uns 15’.

En aquest punt abandonem la pista (veurem a la dreta una fita) i vorejarem, al principi amb adreça N, el Puig dels Moles. Des de la pista ascendirem, orientats per les fites, per una senda amb pujada lleugera que passa a mitjana, arribant als 4’ als voltants d'una fita amb una vareta metàl·lica (esquerra). Planejam i passem al costat d'un penyal aïllat deixant-ho a la dreta iniciant una pujada mitjana intercalada amb algunes baixades lleugeres. En aquest tram l'adreça és NE, arribant als 7’ a un torrentet. Iniciem una pujada mitjana cap a la fita que veiem al capdamunt a la nostra esquerra. Després de 3’ d'ascens arribem al serral (fita amb vareta metàl·lica) des d'on iniciem un descens amb adreça NW amb baixada lleugera. No hem de seguir les fites que veiem a la nostra dreta en el serral. Als 6’/7’ arribem a una espècie de balconada des d'on podem contemplar la zona del Coll des Vent, Ses Basses de Mortitx, etc. Ja portàvem adreça N fa algun temps i la mantindrem seguint les fites que amb baixada mitjana ens dirigeixen a Ses Basses. Als 5’ ens dirigim cap a la base d'una paret rocosa seguint les fites i amb baixades entre mitjanes i forta/mitjana. Als 17’/19’ arribem a un replà i iniciem una baixada lleugera. Seguim amb adreça N amb baixada lleugera, passem al costat d'un tronc amb filferro d'arç i continuem amb baixada lleugera/mitjana, arribant als 4’ a un serral des d'on podem contemplar el Pla de ses Basses. Iniciem una baixada mitjana per una senda amb adreça I, seguint les fites, i després d'un tram de baixada lleugera tornem als pendents mitjans. Als 6’ veurem a la nostra dreta i lleugerament al capdamunt, una petita cova l'entrada de la qual ha estat parcialment tapada per una paret de pedres deixant una petita entrada a l'esquerra. Continuem amb baixada mitjana, seguint les fites, havent d'efectuar algun petit desgrimpada. La pendent pansa a mitjana/forta, travessem la llera d'un torrent, arribant als 5’/6’ als voltants d'una petita pineda formada per pins joves onplanejam i després de posterior baixada mitjana, arribem als 4’ a la pista que des del Coll des Vent es dirigeix a Ses Basses de Mortitx.

Seguim per la pista a l'esquerra, amb trams de terra i altres formigonats; la baixada és mitjana i als 4’ arribem als camps de cultiu. Continuem a l'esquerra planejant, vorejant els camps i als 2’ arribem a una barrera metàl·lica que hem de travessar, el mateix que una altra que veiem enfront de nosaltres. Des d'aquest punt ens dirigim cap als penya-segats de la zona de sa Crivella amb direcció NW, travessant una zona “bruta” repoblada de pins, sortejant la vegetació seguint les fites. Iniciem pujades i baixades mitjanes, amb algun tram de planeig, orientats per les fites i després d'uns 15’ arribem als voltants de la sortida de sa Crivella.

El nostre proper objectiu és arribar al Torrent des Porcs. Ascendim amb adreça SW i pendent fort/mitjana, arribant als 7’ al serral que tenim enfront de nosaltres. Iniciem una baixada mitjana/forta orientats per les fites, continuant amb direcció SW transitant al costat del penya-segat per la base de la cota 446. Realitzem un planeig, amb petites pujades i baixades i als 13’/15’ arribem a un nou serral. Descendim a la nostra esquerra (S) amb unplaneig curt i posterior descens cap al Torrent des Porcs, amb baixada forta/molt forta. Posteriorment el pendent se suavitza i pansa a mitjana i lleugera; seguim les fites i després de 20’/22’ arribem a la llera del Torrent donis Porcs

Prosseguim amb adreça W amb la finalitat de pujar pel vessant esquerre el que ens obliga a una pujada forta/molt forta, amb alguna grimpada seguint les fites. Als 6’ arribem a la cresta (fita) podent contemplar unes vistes impressionants de la costa. Continuem per una zona més plana, realitzant petites pujades i baixades lleugeres amb algun tram de planeig, servint-nos de referència les fites. El terreny de roques i càrritx ens obliga a parar esment en la marxa evitant els possibles forats coberts pel càrritx, la qual cosa fa que el recorregut sigui incòmode. Progressem amb adreça lleugerament SW i als 20’ hem de parar esment a la dreta amb la finalitat de localitzar una fita situada en un petit colladet a la nostra dreta (W) que ens assenyala el punt pel qual hem d'iniciar el descens cap a la costa. La fita es troba situada a l'esquerra de la cota 283, no hem de superar el llom que ens separa del Torrent de s’Argelagar. Arribats al serral veurem enfront de nosaltres un petit replà cobert de càrritx; hem de seguir a la dreta (NE), veurem una fita i hem de realitzar un petit salt en la base del qual hi ha col·locades dues pedres que ens serveixen de graó (aquesta referència ens indica que estem en l'adreça correcta). Iniciem un descens per la canal amb pendent fort/molt fort, amb alguna petita desgrimpada, de vegades al costat de la paret vertical rocosa i en altres moments separant-nos de la mateixa. La impossibilitat de seguir en una determinada adreça pel salt, en uns casos, i les fites, en uns altres, ens obligaran a seguir en un determinat recorregut. Després d'una baixada amb pendent fort/molt fort i algun desgrimpada, arribarem a una canal que ens separa del mar i prosseguirem descendint per ella amb direcció NE cap a la dreta per una canal. El recorregut en aquest tram ho realitzem per un vessant cobert de càrritx, amb bastant pendent que descendeix des de la paret rocosa, situada a la nostra dreta, fins al mar; procurant, en la mesura del possible no perdre altura i transitant per sendes, trobant alguna fita. Els pendents, tant de pujada com de baixada, són fortes i fins i tot fort/molt forta, la qual cosa fa que la marxa sigui lenta. Als 35’/40’ (depèn de la velocitat de la marxa) d'haver descendit des del petit serral situat abans de la lloma del Torrent de s’Argelagar, poc després d'haver passat al costat d'uns pins caiguts en el vessant de càrritx, hem de fixar-nos en el vessant dret, amb la finalitat de localitzar al capdamunt una fita que ens indica per on hem de prosseguir. La pujada és forta i fins i tot hem de realitzar algunes petites grimpades, arribant als 11’ a un coll (fita). Iniciem una baixada forta/molt forta, amb algun desgrimpada i posterior planeig, arribant als 5’ a la zona per on cauen les aigües del Torrent des Porcs. Prosseguim amb direcció NE, ara planejant, dirigint-nos cap a la base de sa Crivella. Després de posterior pujada forta (trobem alguna fita que ens orienta) li segueix una baixada mitjana, arribem als 4’ a una rosseguera. La travessem planejant i seguim amb pujada forta, fins a arribar a un coll (fita) als 5’. Seguim amb baixada mitjana/forta i grimpem cap a una cornisa a la dreta (fita al capdamunt) a la qual segueix un planeig amb petites pujades i baixades. Als 12’ arribem a un “coll” (fita) des d'on prosseguim amb pujada forta/mitjana, trobant algunes fites i endurint-se el pendent. Als 17’/19’ la pujada molt forta sobre roca, havent de grimpar en algun moment, orientats per les fites. Als 4’ veiem davant nosaltres la base de sa Crivella, iniciant un tram horitzontal. Al llarg del recorregut cap a sa Crivella, a més de les fortes pendents cal citar la presència d'alguns trams exposats i les, ja esmentades, grimpades. Als 4’ arribem al que podem considerar l'inici de la pujada de sa Crivella, amb pendent fort/molt fort, que no ens va a abandonar en tot el recorregut, havent de realitzar alguna grimpada (és aconsellable –cas que es consideri necessari– en els trams més exposats equipar la grimpada amb un cordino amb la finalitat d'ajudar, tant física com psíquicament, als integrants del grup). S'ha de cercar la zona de millor progrés que en la majoria de les vegades, en cas de dubte, la tenim a l'esquerra. Als 26’/28’ (temps orientatiu, depenent de la velocitat de l'avanç, tenint en compte les parades realitzades per instal·lar els cordinos), arribem als voltants d'unes grans roques que taponan el canal d'accés. Aquí tenim dues opcions per l'esquerra entrant per un forat o petita bretxa, i l'altra opció, que usem nosaltres, anàrem pel costat dret que amb una petita grimpada ens condueix a un “túnel” que ens permet el pas (no és necessari l'ús de frontal per travessar-ho). Una vegada travessat el túnel (amb prou feines 1’ ½) seguim ascendint amb pujada forta/mitjana i als 2’ aconseguim el replà situat en els voltants de Ses Basses, després d'haver travessat una espectacular mata (fites assenyalant el pas).

Des d'aquest punt, en el qual ja havíem estat al matí, ens dirigim cap a Ses Basses de Mortitx, travessant la zona de roca i càrritx, aconseguint posteriorment una zona repoblada i als 10’/11’ arribem a les dues barreres metàl·liques per les quals hem passat anteriorment. Transitem, planejant, al costat dels camps de cultiu de Ses Basses (esquerra) i als 5’ arribem a l'inici de la pista formigonada, en aquest tram, que es dirigeix cap al Coll des Vent. Hem de seguir per la pista, amb trams de terra o de formigó (depenent del pendent) amb pendents d'ascens que oscil·len entre mitjana i forta/mitjana, aconseguint als 8’ un primer coll. Prosseguim per la pista arribant als 10’/11’ al Coll des Vent. Des del Coll des Vent continuarem per la pista cap a la zona de Lavanor, per prosseguir cap a les vinyes de Mortitx i finalment la barrera de la finca situada en la carretera Ma.-10.

En tractar-se d'un recorregut realitzat íntegrament per la pista, s'indica únicament una referència dels temps emprats, atès que és un recorregut prou conegut pel que no és necessària la seva explicació detallada.

Coll des Vent – Embassi Torrent de s’Hort 20’/25’

Embassament Torrent de s’Hort – Camí (esquerra) Refugi 15’

Camí (esquerra) Refugi – Encreuament (vinyes dreta/cami esquerra) 6’

Encreuament (vinyes dreta/cami esquerra) – Barrera Mortitx/Carretera Ma.-10 9’

Recorregut: 16’8 kms

Cartografia: Mallorca Tramuntana Nord. Escala 1:25.000. Editorial Alpina (2009/2010).
És aconsellable consultar el mapa amb l'itinerari alhora que es llegeix la descripció del recorregut.